De 5 voordelen van POS materiaal

De 5 voordelen van POS materiaal

Point of Sale materiaal, afgekort POS materiaal is promotiemateriaal dat speciaal voor de plaats van verkoop is gemaakt. Het is een verkoopkans die bedrijven vaak laten liggen, terwijl het juist op verschillende gebieden voor een enorme boost kan zorgen! Denk hierbij aan een display, schapkaart, actieverpakking, plafondhanger, standee, lifesize, toonbankdisplay of een folderbakje om je product extra aandacht te geven.
POS materiaal inzetten

Natuurlijk moet je eerst investeren in goed POS materiaal, voordat het je wat zal opleveren. Niet alleen de keuze van het soort POS materiaal of de vorm van bijvoorbeeld de display is belangrijk. Het gaat ook om de boodschap die je wil overbrengen op de winkelvloer. Door je product op de winkelvloer te promoten, kan je de consument direct beïnvloeden. Wat zijn de voordelen van POS materiaal?

1. Communicatie over je product

Door de bedrukking op je display of banner kun je uitleg over je product geven en speciale eigenschappen extra benadrukken. Wat maakt jouw product bijzonder en hoe kan de consument daar optimaal van profiteren?

Tegenwoordig zijn er bijvoorbeeld tomaten en paprika’s op de markt die een andere kleur hebben dan ‘normaal’. Hoe leg je de consument uit dat paarse tomaatjes niet over datum zijn, maar de kleur juist zorgt voor een extra smaaksensatie? In ieder geval niet door ze in de schap te leggen zonder communicatie. Juist deze producten hebben de extra aandacht nodig zodat de consument nieuwsgierig wordt, het product vertrouwt en overgaat tot de koop.

Wat dacht je van het kies- en mix concept waarbij de consument zelf zijn keuze maakt uit verschillende groenten. Bijvoorbeeld tomaten; het ene tomaatje past beter koud in een frisse salade en het andere tomaatje komt beter warm tot zijn recht op een knapperige pizza. Maar hoe ga je het concept en de eigenschappen van elk tomaatje duidelijk maken aan de consument? Communicatie over het product is hierbij noodzakelijk.

2. Koopimpuls stimuleren

Ruim 70% van de aankoopbeslissingen wordt door de consument op de winkelvloer bepaald. Supermarkten hebben bepaalde plaatsen gereserveerd in de winkel voor POS materiaal. Een plek in de spotlights, bijvoorbeeld voor een display, waardoor de producten extra opvallen. Met de belangrijkste boodschap op ooghoogte en aantrekkelijke graphics, wordt de koopimpuls van de consument snel gestimuleerd!

Fieldmarketing, een verkooptechniek waarbij je direct persoonlijk contact met de consument hebt door middel van proefstations, voegt een extra impuls toe. POS materiaal ondersteunt deze verkooptechniek en stimuleert de verkoop van het product, ook als de consument niet persoonlijk wordt aangesproken. De Grill Veggies display van Harvest House is bijvoorbeeld uitermate geschikt om te gebruiken in een supermarkt, waarbij het proeven van de groente voorop staat. De gelegenheid waarbij de klant deze grill veggies kan consumeren, komt goed tot zijn recht door het design van de barbecue. Ook zonder persoonlijke interactie ziet de consument waarvoor en wanneer je deze groentes kan gebruiken en zal daardoor het product gemakkelijk aan zijn winkelwagentje toevoegen.

BBQ display
3. Extra aandacht voor je nieuwe product

Bij de introductie van een nieuw product is communicatie van groot belang. Als het product niet bestaat, is er ook geen behoefte naar. Maar als het er eenmaal is, is het noodzaak behoefte ernaar te kweken!

Kaaselslag is kort geleden geïntroduceerd door Cruncheese. Het is een soort hagelslag, maar dan van kaas. Een product dat niet in de koeling bewaard hoeft te worden, maar gewoon 12 maanden goed blijft in het keukenkastje. Zou de consument uit zichzelf Kaaselslag uit het schap pakken, als het gewoon naast de bekende hagelslag zou staan? Rondom de introductie helpt communicatie op de winkelvloer door extra aandacht te vestigen op het nieuwe product.

4. Naamsbekendheid vergroten

Bij POS materiaal draait het natuurlijk niet alleen om het product dat je wil verkopen. Naast de boodschap die je communiceert, wil je ook je merk in het algemeen promoten. Jouw logo groot op een display, banner of schapkaart zorgt ervoor dat je merk opvalt. Na afloop van de POS actie zal de consument niet alleen je gepromote product kennen, maar ook je merk sneller herkennen. Als het product goed bevallen is, zal men sneller geneigd zijn om andere producten van jouw merk ook te kopen.

5. Betere verkoopcijfers

Uiteindelijk draait het om 1 ding: de verkoopcijfers. POS materiaal zet je product in de spotlights, informeert klanten over het gebruik ervan en stimuleert de koopimpuls. De ideale mix voor een piek in de omzet! Maar je profiteert er niet alleen van zolang de display of banner in de winkel staat. Het vergroten van je naamsbekendheid, nummer 4 van de voordelen, zorgt er ook op langere termijn voor dat je resultaat blijft zien. Consumenten prikkelen met POS materiaal levert dus veel op!

 

Hebben de voordelen van communicatie op de winkelvloer uw interesse gewekt? Neem contact met ons op, we bespreken graag de mogelijkheden voor uw product.